Kiinteistövakuutuspalvelu
FINIB - TALOYHTIÖN ETUA VALVOVA ASIANTUNTIJA
VAKUUTUSMEKLARI ON VAKUUTUSYHTIÖSTÄ RIIPPUMATON RISKIENHALLINNAN JA VAKUUTTAMISEN AMMATTILAINEN, JOKA TOIMII AINA TOIMEKSIANTAJANSA EDUSTAJANA JA EDUNVALVOJANA.
Finib varmistaa kiinteistöjen oikean vakuuttamisen ja korvauskäsittelyn:
Taloyhtiön etua ajavan asiantuntijan tarve korostuu kiinteistökannan ikääntyessä ja vahinkojen lisääntyessä.
Mitä hyötyä meistä on ollut asiakkaille
Kohteen vakuutustietoja tarkistettaessa kävi ilmi, että isännöitsijätodistuksessa oli 10 000 kuutiota enemmän kuin vakuutuskirjalla. Tarkistuksemme ja korjauksemme ansiosta taloyhtiö vältti vakavan alivakuutustilanteen.
Kohteella oli ollut vuosia kaksi kiinteistön täysarvovakuutusta päällekkäin, eli asiakas oli maksanut toista vakuutusmaksua turhaan. Huomasimme tämän rutiinitarkistuksessamme ja irtisanoimme ylimääräisen vakuutuksen.
Eteemme on tullut useampi kohde, joissa on ollut talojen alla sijaitseva parkkihalli vakuuttamatta. Toisaalta tilanne on myös saattanut olla niin, että yhteiskäytössä oleva parkkihalli on ollut vakuutettuna kokonaisuudessaan useamman talon vakuutuksella. Olemme korjanneet tilanteen joko niin, että jokainen yhtiö on vakuuttanut ainoastaan oman osuutensa tai niin, että yksi talo on vakuuttanut koko hallin.
Olemme useamman kerran saaneet laskettua vakuutusmaksua, kun olemme ilmoittaneet vakuutusyhtiöön vakuutuskirjalta puuttuvan putkiremontin tai muun vakuutusmaksua alentavan tekijän. Olemme myös lukemattomia kertoja saaneet korjattua alivakuutustilanteen, kun rakennuksen paloluokka on korjattu oikeaksi. Vakuutusmeklarilla on vakuutusyhtiökohtaista tietoa siitä, mitkä asiat alentavat vakuutusmaksua tai aiheuttavat alivakuutustilanteita. Tämä on tietoa, jota asiakkaalla ei useinkaan ole. Siksi vakuutusmeklarin apu on monessa mielessä kallisarvoisen tärkeää.
Joskus vakuutus ehtii syystä tai toisesta päättyä maksamattomana. Asiakaspalvelukanaviemme kautta olemme saaneet vakuutuksen takautuvasti voimaan tällaisessa erittäin ikävässä tilanteessa. Joskus taas voimassa oleva kiinteistövakuutus on yhtiössä, joka ilmoittaa irtisanovansa vakuutuksen. Vakuutusten kilpailutuksessa ei ole saatu tarjouksia, mutta meklarimme on neuvotellut toisesta yhtiöstä voimaan vakuutuksen hieman suppeammin ehdoin.
Vahinkotapauksia
As Oy:ssä tapahtui asukkaan käyttölaitteesta johtuva vuotovahinko. Kiinteistövakuutusyhtiö oli vaihtunut juuri ennen vahinkohetkeä. Vahingon todellinen tapahtuma-ajankohta ei ollut selkeä, joten sekä entinen että nykyinen vakuutusyhtiö katsoivat, ettei vahinko ole kiinteistövakuutuksesta korvattavaa. Autoimme asiakasta kiinteistövakuutuksien suhteen sekä keskustelimme vahingosta kotivakuutusyhtiön kanssa. Saimme neuvoteltua As Oy:n puolesta vahingosta kertakorvaussopimuksen kolmen eri vakuutusyhtiön kanssa.
Kiinteistössä tapahtui mittava vesivahinko. Korvausprosessin yhteydessä vakuutusyhtiö katsoi, että vahingon määrä on lisääntynyt, koska kiinteistö viivytteli korjaustöiden aloittamisessa. Tähän perustuen vakuutusyhtiö vähensi korvaustaan. Neuvottelimme tapauksesta vakuutusyhtiön kanssa ja veimme tapauksen lopulta Vakuutuslautakuntaan. Asiassa saatiin sovinto ja asunto-osakeyhtiö sai korvauksen täysimääräisenä.
Kiinteistössä rikottiin ilkivaltaisesti vesiputkia ja tämä aiheutti vuotovahingon. Kiinteistövakuutus katsoi vahingon korvattavaksi, mutta tulkitsi vakuutusehtoja niin, että vahingosta vähennettiin putken ikään perustuva vuodon ikävähennys. Me tulkitsimme vakuutusehtoja niin, ettei ikävähennystä tällaisessa tilanteessa pidä ehtojen mukaan vähentää. Vakuutusyhtiö kallistui tapauksessa lopulta näkökannallemme. Kiinteistön maksettavaksi vahingossa jäi ainoastaan kohteen omavastuuosuus.
LVI-alan yritys teki kiinteistössä putkien saneeraustyötä. Työn yhteydessä viemäriputken liitos alkoi vuotamaan. Yrityksen vastuuvakuutus eväsi vahingon vakuutusehdon rajoituskohtaan vedoten. Teimme vahinkoon liittyen uudelleenkäsittelypyynnön ja vetosimme Vakuutuslautakunnan aikaisemmin antamaan lausuntoon vastaavanlaisesta tapauksesta, vakuutusyhtiö muutti korvausratkaisun asiakkaalle myönteiseksi.