Yritysvakuutuspalvelu
FINIB – YRITYSVAKUUTUSTEN ASIANTUNTIJA
Tarjoamme asiakkaillemme laajaa ja kattavaa palvelua
Toimimme asiakkaan edustajana ja neuvonantajana riskienhallintaan, vakuuttamiseen ja vahinkoihin liittyvissä asioissa. Yrityksen ja omistajan etua ajava asiantuntija tuo ajan säästöä ja helppoutta vakuutusturvan hoitamiseen.
Vakuutusmeklarina voi Suomessa toimia ainoastaan henkilö tai yritys, jonka Finanssivalvonta (FiVa) on hyväksynyt merkittäväksi vakuutusedustajarekisteriin.
Syitä, miksi asiakkaat ovat valinneet meidät
- Vakuutus- ja vahinkoasioihin ei ole yrityksessä asiantuntemusta, eivätkä ne ole kenenkään työnkuvassa
- Vakuutus- ja vahinkoasioiden hoitamiseen ei ole aikaa
- Ei ole tietoa siitä, mitä kaikkea voidaan tai täytyy vakuuttaa
- Ei tiedetä, miten yksittäinen ehtorajoitus vaikuttaa omaan toimialaan
- Vakuutusasioiden hoitamatta jättäminen on aina suuri riski yritykselle
- tunnusluvut voivat olla päivittämättä
- olennaiset riskit voivat olla kunnolla vakuuttamatta
Mitä hyötyä meistä on ollut asiakkaille
Uuden asiakkuuden alkaessa tarkastamme aina asiakkaan nykyiset vakuutukset. Usein olemme löytäneet vakuutukselta vanhoja kohteita, esim. leasing-kohteita, joiden sopimukset ovat jo päättyneet. Päätämme vanhentuneiden kohteiden vakuutukset, joten niistä kuluvan kauden osalta oleva aiheeton maksu palautuu asiakkaalle.
Teemme aina uudelle asiakkaalle riskikartoituksen, jonka avulla kartoitamme mahdollisia riskejä. Riskejä ovat mm. vääristä tunnusluvuista johtuva alivakuutustilanne, yrityksen jonkin toimialan puuttuminen vakuutukselta tai omaisuudelta kokonaan puuttuva vakuutus. Alivakuutustilanne on varsin yleinen riski, kun vakuutuksen maksuperusteina olevat liikevaihto- tai palkkatiedot ovat vuosien saatossa jääneet alimitoitetuiksi. Päivitämme tiedot, ja alivakuutustilanne korjaantuu.
Yleensä yhtiön omaisuus on kohtuullisen hyvin vakuutettu, mutta toiminnan keskeytyminen ei. Esimerkiksi painotalon painokoneelle löytyy vakuutus, mutta painokoneen mahdollista rikkoutumista ja sen aiheuttamaa toiminnan keskeytymistä ei ole vakuutettu. Olemme hankkineet asiakkaalle konerikkokeskeytysvakuutuksen, ja näin pienentäneet asiakkaan riskiä toiminnan keskeytymisen osalta.
Asiakkaan yritysvakuutuksessa olevat perusvakuutukset (toiminnan vastuu ja oikeusturva) ovat yleensä kunnossa, mutta puutteita löytyy omaan toimialaan liittyvissä tietyissä lisävakuutuksissa. Esimerkkinä voi mainita niin isännöinnin kuin tilitoimiston toimialoihin liittyvän varallisuusvastuuvakuutuksen. Varmistamme, että tämänkaltaiset lisävakuutukset on huomioitu riittävällä turvalla. Samalla varmistamme, että päätoimialan vakuuttamisen lisäksi asiakkaalta löytyvät myös mahdollisiin sivutoimialoihin liittyvät lisävakuutukset.
Asiakkaat säästävät aikaa ja vaivaa, kun on vain yksi taho, jonka kanssa asioida vakuutus- ja vahinkoasioissa. Hyvin harvassa yrityksessä on vakuutusalan ammattilaisia, joten asiantuntijoina varmistamme, että asiakkaamme saa vakuutusyhtiöiltä oikeat vakuutus- ja vahinkoratkaisut. Yhden asiointitahon hyödyt korostuvat etenkin vahinkotapauksissa tai tilanteissa, joissa tulee vastaan muita haasteita.
Vahinkotapauksia
Isännöintiliikettä vastaan esitettiin taloudelliseen vahinkoon perustuen korvausvaade. Vahinkoon johtavat syyt olivat tapahtuneet vuosia aiemmin, mutta vakuutuksenottajaa kohtaan vaatimukset esitettiin vasta hiljattain. Vakuutusyhtiöön tehtiin vahinkoilmoitus. Vakuutusyhtiö katsoi, että vakuutuksenottajan korvausoikeus oli vanhentunut, koska vakuutuksenottajan olisi pitänyt tietää syntyneestä vahingosta jo aiemmin. Keskustelimme vakuutusyhtiön kanssa, miksi vahinkoilmoitusta ei ole tehty aiemmin, mutta vakuutusyhtiö pitäytyi päätöksessään. Teimme tapauksen liittyen Vakuutuslautakuntaan lausuntopyynnön ja Vakuutuslautakunta suositti vakuutusyhtiötä korvaamaan vahingon.
Putkiliike saneerasi kerrostalokohteen viemäriputkistoa. Putkiliike puhdisti valurautaviemäreitä ruosteesta, ja pohjaviemäri tukkeutui puhdistusjätteestä. Viemäriä käytettiin, jolloin vesi padotti kylpyhuoneen lattiakaivon kautta kynnyksen yli eteiseen. Vakuutusyhtiö antoi korvauspäätöksen, jonka mukaan kyse oli hitaasti tapahtuvasta vahingosta, joka on rajattu vakuutusehdoissa korvauksen ulkopuolelle. Teimme vakuutusyhtiöön uudelleenkäsittelypyynnön, jossa perustelimme, miksi kyse ei ole hitaasti tapahtuvasta vahingosta ja miksi vahinkotapahtuma pitäisi korvata vakuutuksesta. Vakuutusyhtiö muutti korvausratkaisun asiakasmyönteiseksi.
Asiakkaan liiketiloissa tapahtui vuotovahinko, jonka johdosta liiketoiminta keskeytyi joksikin aikaa. Vakuutusyhtiö antoi vahinkoon liittyen keskeytysvakuutuksesta korvauspäätöksen. Asiakas katsoi, ettei korvaus keskeytyksen aiheuttamasta taloudellisesta menetyksestä ole vahingon määrän suuruinen. Keskustelimme vahingosta asiakkaan kanssa ja teimme tämän perusteella uudelleenkäsittelypyynnön. Vakuutusyhtiö suoritti vahinkoon liittyen lisäkorvauksen.
Asiakas riitautui ulkomaalaisen sopimuskumppaninsa kanssa ja tarvitsi asiamiestä hoitamaan asiaa oikeudessa. Vakuutusyhtiö katsoi, ettei vakuutuksen turvataso ollut riittävä tällaiseen. Tarkistimme vakuutuksen turvatason ja vakuutusehdot ja teimme uudelleenkäsittelypyynnön perustuen siihen, että riita-asiassa ei ollut kyse sellaisesta asiasta, miten vakuutusyhtiö oli sen alunperin käsittänyt. Vakuutusyhtiö katsoi vahingon korvattavaksi.