Sähköautojen lataaminen

Sähköautot ja ladattavat hybridit ovat lisääntyneet merkittävästi katukuvassa. Sähköautojen määrä on Tilastokeskuksen mukaan kaksinkertaistunut vuodessa ja ladattavien hybridien ja sähköautojen osuus autokannasta nousi ensi kertaa yli prosenttiin. Neljässä vuodessa sähköautojen määrä on yli kymmenkertaistunut. Kerrostaloyhtiössä pohdintaa aiheuttaa mm. sähköautojen latauspisteiden rakennuskustannukset ja niiden jakaminen osakkaiden kesken. Myös lataukseen liittyvät turvallisuusseikat mietityttävät.

Turvallisuusnäkökohtia käsitellään kunkin vakuutusyhtiön suojeluohjeissa. Mikäli suojeluohjeita laiminlyödään, on vakuutusyhtiöllä oikeus tehdä korvaukseen myötävaikutusalennus, ei kuitenkaan kokonaan hylätä. Esimerkiksi vakuutusyhtiö Dualin suojeluohjeissa sanotaan seuraavaa:

Tieliikennekäyttöön rekisteröityjä ajoneuvoja ei saa ladata sisätiloissa, ellei kyseinen tila ole suunniteltu ja tarkoitettu ajoneuvojen säilytykseen tai pysäköintiin. Tilat, joissa akkuja ladataan, tulee varustaa palovaroittimella, joka varoittaa myös tilan ulkopuolella. Laitteen toiminta tulee tarkastaa säännöllisesti.

Kun sähkökäyttöisiä ajoneuvoja ladataan vakuutuksenottajan sähköverkosta, tulee ennakolta sähköalan ammattilaisen toimesta varmistaa sähköverkon soveltuvuus lataamiseen huomioiden käytettävät sähkövirrat ja lataustapahtuman pitkä kesto. Tehdyt selvitykset, mittaukset ja muutokset verkkoon on dokumentoitava. Valmistajan lataamiseen ja latauspisteeseen liittyviä ohjeita on noudatettava.

Myös vakuutusyhtiö If:n suojeluohjeissa on maininta palovaroittimesta, muilla vakuutusyhtiöillä ei tätä mainintaa vielä ole.

Yhtiön omistamat laitteet tulee osassa yhtiöistä vakuuttaa erikseen. Osakkaan hankkimat latauslaitteet vakuutetaan asukkaiden kotivakuutuksessa. Ohjeiden mukainen käyttö ja oikeanlainen vakuuttaminen ennaltaehkäisevät vaaratilanteita ja auttavat varautumaan riskeihin monessa tilanteessa, myös sähköautojen lataamisessa