2000-luvun alkupuolella monet taloyhtiöt tarttuivat innokkaasti putkien sisäpinnoitusratkaisuihin. Menetelmä vaikutti nopealta ja edulliselta vaihtoehdolta kalliille putkiremontille. Nyt, vain 10–15 vuotta myöhemmin, moni taloyhtiö maksaa kalliita oppirahoja: pinnoitukset pettävät odotettua aikaisemmin, ja edessä voi olla täysi putkiremontti.
Putkien ennenaikainen vaurioituminen voi tarkoittaa valtavia kustannuksia – ja pahimmillaan koko taloyhtiön talouden kriisiytymistä.
Tässä tilanteessa isännöitsijän ja asiantuntevan vakuutusmeklarin yhteistyö voi olla taloyhtiön pelastusrengas.
ISÄNNÖITSIJÄN TEHTÄVÄ: ENNAKOIDA, DOKUMENTOIDA JA TOIMIA NOPEASTI
Isännöitsijän toiminta on avainasemassa riskien hallinnassa.
Pinnoittamalla tehdyn putkiremontin jälkeen, isännöitsijän pitää:
• Seurata putkistojen kuntoa aktiivisesti: vuosittaiset kuntotarkastukset ja vesivuototestit ovat välttämättömiä.
• Dokumentoida huolellisesti kaikki havainnot ja huoltotoimenpiteet: tämä on kullanarvoista mahdollisessa vakuutus- tai vastuukorvausprosessissa.
• Reagoida nopeasti ongelmiin: pienikin merkki pinnoituksen pettämisestä vaatii välittömiä toimenpiteitä.
Isännöitsijän vastuulla on myös tiedottaa hallitusta ja osakkaita rehellisesti ja ajoissa riskien todellisesta laajuudesta.
VAKUUTUSMEKLARI TALOYHTIÖN EDUNVALVOJANA
Vakuutukset ovat elintärkeitä suurissa vahinkotilanteissa, mutta niiden hyödyntäminen vaatii asiantuntemusta.
Tässä kohtaa astuu esiin vakuutusmeklari:
• Vakuutusturvan arviointi ja päivitys: Onko taloyhtiön nykyinen vakuutus riittävä myös rakenteellisten vuotovahinkojen varalle?
• Avustaminen vahinkotilanteessa: Meklari auttaa vahinkoilmoituksessa, korvausvaatimuksissa ja neuvotteluissa vakuutusyhtiön kanssa.
• Oikeuksien puolustaminen: Meklari toimii taloyhtiön edustajana – ei vakuutusyhtiön.
Jos pinnoitettu putki ryhtyy vuotamaan, voi meklari neuvoa alkutilanteessa, mistä taloyhtiön kannattaa lähteä hakemaan korvausta ja millä perusteilla. Hyvä meklarikumppani varmistaa, että taloyhtiö saa kaiken mahdollisen korvauksen ja ettei vahingon käsittely jää yksittäisen isännöitsijän harteille.
TÄMÄ ON YHTEISTYÖTÄ
Pinnoitusten ongelmat muistuttavat siitä, miten tärkeää on yhdistää käytännön kiinteistönhallinta ja asiantunteva riskienhallinta.
Isännöitsijä ja vakuutusmeklari yhdessä muodostavat taloyhtiölle turvaverkon, joka:
• ennaltaehkäisee vahinkoja
• valmistautuu huolellisesti riskeihin
• turvaa taloyhtiön talouden vahingon sattuessa
Kun pinnoitusremontin odottamattomat ja epätoivotut seuraukset yllättävät, oikeat asiantuntijat voivat tehdä eron hallitun korjausprosessin ja kaaoksen välillä.
Tutustu asiantuntijoihimme täällä.