Välillä eteemme tulee tilanne, jossa vahingosta on saatu myönteinen korvauspäätös, mutta jossa vahinkokorjaukseen ryhdytään vasta useampi vuosi annetun myönteisen korvauspäätöksen jälkeen. Näissä tilanteissa vakuutusyhtiölle saattaa herätä kysymys, onko vahinko enää korvattavaa ja miltä osin.
VAKUUTUSYHTIÖN HUOLI
Vakuutusyhtiötä luonnollisestikin mietityttää, mitä lisävahinkoa rakenteille on mahdollisesti aiheutunut siitä, ettei vahinkokorjaukseen ole ryhdytty välittömästi. Vahingon syntyhetkellä vaurio siis olisi vakuutusyhtiön ehtojen mukaan korvattava, mutta itse vahinkotapauksesta kulunut pitkä aika ja kosteuden leviäminen rakenteissa voikin johtaa siihen, ettei vahinko kuuluisikaan enää vakuutuksen korvauspiiriin. Toisaalta vakuutusyhtiötä voi mietityttää, onko vahinkokorjaukset enää vuosien jälkeen ajankohtaisia ja välttämättömiä, jos kiinteistö ei ole katsonut aikoinaan välttämättömäksi aloittaa korjaustöitä heti.
Ongelmat korjauksen aloittamisessa saattavat johtua siitä, etteivät asukkaat päästä sisään huoneistoon. Toisaalta syynä voi myös olla, ettei vahingon tapahtumisen jälkeen ole heti selvää, kuka korjauskustannuksia maksaa.
KORVAUSTEN HAKEMISESSAKIN ON AIKARAJA
Myös korvausten hakemisessa on olemassa aikaraja. Joidenkin vakuutusyhtiöiden ehdoissa todetaan, että korvausvaatimukset tulee esittää vakuutusyhtiölle kolmen vuoden kuluessa siitä, kun korvauksen hakija on ensimmäisen kerran ilmoittanut vakuutustapahtumasta vakuutusyhtiölle.
Vahinkoon liittyvät korjaustyöt onkin syytä tehdä mahdollisimman pian – heti, kun vaan mahdollista – vahingon sattumisen jälkeen. Mitä myöhemmin korjaustyöt aloitetaan, sitä todennäköisemmin vakuutusyhtiö pyytää selvitystä korjaustöiden viivästymiseen.
MUISTUTAMME ASIAKASTA SÄÄNNÖLLISESTI
Meillä Finibissä isännöitsijää muistutetaan avoimena olevista vahinkotapauksista säännöllisesti. Asiakas saa automaattisen muistutusviestin, ns. vahinkokarhun, jolloin avoimena olevat vahinkotapaukset eivät pääse unohtumaan.
Ota yhteyttä, niin jutellaan lisää!